1. Вступ
«Carpe Diem» (Карпе Діем) — французький рок-гурт напряму електричний, симфонічний прогресивний рок. Такий же особливий гурт як і Ange на чолі з Claude-Marius David (саксофон і флейта) Карпе Діем записав два альбоми. Їхній вишуканий прогресивний рок включає рідкісні вокальні партії та інструментальну інтенсивність і красу. Музичні теми граційні, відпрацьовані, прекрасно розроблені та організовані. Пливучі модифіковані органні звуки прекрасно поєднуються з ліричними партіями флейти або повітряними гітарами, створюючи казкову рок-атмосферу, повну свіжості й витонченості. Музику Карпе Діем можна порівняти з музикою Caravan чи Fruupp й певною мірою Van Der Graaf Generator.
2. Альбоми
En Regardant Passer le Temps, 1975
Відкриває альбом композиція «Voyage du Non-Retour», яка за стилем є близькою до класичного спейс-року з елементами джаз-ф'южну й симфонічного прогресивного року. Так, загалом, це інструментальна п'єса являє собою не що інше, як справжній, інтенсивний, енергійний спейс-рок. Два довгі треки на альбомі, «Réincarnation» і «Jeux Du Siècle» (2 і 3), обидва з яких містять невелику кількість вокалу драматичного характеру (французькою мовою), цілком складаються зі структур, які характерні для класичного симфонічного арт-року й більше нічого. Є елементи (тільки елементи) спейс-року в іншій композиції альбомі, «Publiphobie» (4), але її панівною стилістикою є класичний симфонічний прогресивний рок.
Cueille le Jour, 1976
… Поки наклад дебютного альбому «En regardant passer le temps» реалізовувався на батьківщині артистів і в канадській провінції Квебек, Carpe Diem щосили трудилися над матеріалом наступного. У грудня 1976 року вони засіли в студії Azurville, де через 10 днів повністю завершили запис «Cueille le Jour».
Основа диска — 22-хвилинна сюїта «Couleurs». П'ять її частин мають різне авторство, але це практично не впливає на цілісність твору. Починаючи з «Premiere pas» дія поступово зосереджується навколо делікатної, блискуче розіграної бесіди клавішних Христина Трюші (орган, синтезатор string-ensemble, піано, лід-вокал), гітари Жильбера Аббенанті й саксофона Клода-Маріуса Давида. Та й вокал, який з'являється на 13-й хвилині треку у виконанні маестро Трюші ідеально вписується в картину зворушливим дзвінким тембром.
Другий бік диску містить також деякі дійсно гарні треки, наприклад, сумну, приправлену флейтовими пасажами й акустичними переборами баладу «Miracle de la Saint-Gaston» і етюд «Divertimento», який базується на суто камерному неокласичному діалозі фортепіано та саксофона — прекрасний зразок універсальності композиторського мислення Давида і Трюші.
Країна: Ізраїль
мова: англійська
Atmosphera (бонус)
1. Вступ
«Atmosphera» (Атмосфера) — рідкісний ізраїльський рок-гурт, який грав у жанрі прогресивного року недовго в другій половині 1970-х. Гурт записав довгий, епічний альбом з англійськими текстами (Шекспір і Лорд Теннісон). Альбом занадто виходив за рамки невеликої ізраїльської музичної індустрії, тому майстер-плівки були поміщені в архів і альбом не був виданий на вінілі. 25 років потому, колекційний лейбл, MIO records, зібрав усі касети, відео та інформацію про загублений гурт і випустив альбом на CD, з бонус-треками й відеокліпом. Стиль «Atmosphera» є симфонічний прогресивний рок під сильним впливом YES в симфонічному стилі. Мелодійна музика, класична й добре організована.
2. Історія
Прогресивний рок досяг Ізраїль із затримкою в кілька років. 1975 року, в той час як інший світ почав втрачати інтерес до прогресивного року, прогресивна сцена в Ізраїлі була на своєму піку. Музичні магазини були заповнені молодими людьми, які жадали прогресивних рок-альбомів. Місцеві гурти випускали альбоми із сильними прогресивними впливами, серед яких були «Ktzat A'cheret» і «14 Octaves»
1975 року, три 16-річні однокласники сформували гурт: Юваль Рівлін (клавішні), Овадія Ахароні (вокал і гітара) і Шмуель Ярон (ударні). Дещо пізніше, гітарист Моті Фонсека (Moti Fonseca) і басист Тзахі Філософ (Tzahi Philosof) потрапили на борт. Спочатку вони зробили кавер-версії класичних рок-творів. Під час цієї роботи, Моті і Юваль виявили, що вони володіють одним і тим же музичним смаком і вирішили створити прогресивний рок гурт. Вони почали виконувати свої власні твори й назвали гурт «Atmosphera». Моті написав музику для двох творів англійською мовою. Один з уривків із шекспірівського Макбета — «Tomorrow, Tomorrow and Tomorrow». Інша частина була «Love is waiting for a lover» за Девідом Малкольмом Сторі (англ. David Malcolm Storey). Почалися репетиції двох оригінальних п'єс, але, як і в багатьох інших молодіжних складах, «Tsoof» і «Shmill» вирішили піти, щоб переслідувати інші інтереси. Їм на зміну прийшли два інших школярі — Алон Надель (бас) й Амі Ліпнер (ударні). З новим складом Юваль вирішив написати нову п'єсу і вибрав для цього поему «Lady of Shalott» (Альфред Лорд Теннісон). На початку 1976, після періоду 18-місячних репетицій, вони звернулися до промоутера Шауля Ґросберга, який вперше випустив їх на сцену. Вони виступили протягом двох шоу разом з іншим гуртом під назвою «Chalom Kosmi» (Космічний сон). Їхній виступ мав величезний успіх. На жаль, незабаром після цієї події, Овадія оголосив про свій намір покинути гурт.
Зрештою, альбом був випущений 1977 року ізраїльською фірмою «Hataklit Haifa». Випадкова зустріч у магазині звукозаписів між Ефраїмом Бараком (провідним гітаристом і співаком гурту «Zingale») і членами «Atmosphera», підштовхнула 27-річного співака приєднатися до гурту, формуючи його остаточний склад. Гурту запропонували контракт із лейблом звукозапису «Hataklit Haifa», також відомого як «Nana Disc». Крім того, був підписаний контракт з Nitzan Zeira, 18-річним сином генерального директора фірми, який став менеджером гурту. Перед початком сесій звукозапису гурт знову взявся за репетиції, доводячи свій стиль і звук до досконалості. Вони планували записати «Lady of Shalott» на одній стороні, і дві ранні 10-хвилинні п'єси на іншій. Але зрештою Юваль вирішив написати нову п'єсу, що базується на віршах з поеми «When Daisies Pied» з Шекспірівської «Love's Labour's Lost». Пізніше п'єса отримала назву «Cuckoo», яке прийшло з публіки під час живих шоу. У 1977 вони з'явилися в «Kolinor Studios» для початку запису їхніх робіт. Техніком запису був не хто інший, як Dudi Rosenthal з «Zingale». Між тим, вони продовжували інтенсивні концерти. Їхні шоу мали всі ознаки прогресиву: вбрання музикантів, безліч клавішних у Юваля й дивовижне світлове шоу. Під час цього року популярність їх досягла піку, вони були запрошені на Національне радіо Армії («Galei Tzahal»). Однак телепередача ніколи не була випущена в ефір і залишилася в архівах до її використання на єдиному диску гурту. У 1978 Ізраїль познайомився з панком і недовга ера прогресиву підійшла до кінця. Лейбл «Hataklit Haifa», боячись комерційного провалу альбому попросив «Atmosphera» закінчити роботу. Але тривала робота над «Cuckoo», яка збіглася з особистими проблемами членів гурту, змусила покласти незакінчену п'єсу на монтажний пульт. Фірма відмовилася від альбому. Юваль був покликаний в армію. Efraim Barak і Me El-Ma увійшли до «Zingale», які змінювали склад, щоби працювати над новим матеріалом на івриті. «Atmosphera» перестала існувати.
Під Час служби в армії, Юваль приєднався до гурту «Istopy». Їхня п'єса «Catharsis» була записана на початку 80-х у студії «Gal-Kol», де Юваль працював після армії. На записі був присутній Me El-Ma. У музиці чутні сильні впливи RIO. Alon Nadel став одним із провідних ізраїльських сесійних джазових музикантів. Юваль Рівлін став партнером — співвласником студії «Gal-Kol», а пізніше відкрив свою студію «Atmosphera». Efraim живе в маленькому поселенні в Галілеї, на півночі Ізраїлю, де в нього своя професійна студія. Me El-Ma відкрив свою студію у 80-х, де записував експериментальні п'єси зі своїми друзями. Пізніше він відправився в Дюссельдорф, де донині продовжує працювати над мультимедійними та аудіо проєктами. Він продовжує записувати оригінальні ембієнт і авангардні опуси, і випустив альбом «I'm Singing in the Brain», випущений потім на MIO Records.
Коли із запізненням у 25 років з'явився їхній дебютний альбом, «Atmosphera» була зовсім забута, їхній незакінчений альбом став міфом в Ізраїлі, і наприкінці 90-х CDR посередньої якості із записом їхніх сесій почав циркулювати серед колекціонерів. «Atmosphera» залишається однією з найпрекрасніших, найзагадковіших, рідкісних гуртів з усіх, які з'явилися на ізраїльській прог-сцені сімдесятих. Ті, хто дійсно знає їхню роботу, оцінюють їх дуже високо.